fredag 30 september 2011

Tisane

Tisane, vad heter det pâ svenska? Kvällste, örtte, infusion, eller nâgot annat? Jag var i vart fall inte medveten om begreppet  innan min bättre hälft i början av vâr bekantskap ibland pâ kvällskvisten yrade om "good night tea". Hmpf, "good night tea", lâter som ett inte alltför subtilt charmtrick tänkte jag (fransmän alltsâ!).

Senare, när jag fick nys om att det beryktade "good night tea:et" var farligt nära besläktat med det kamomillte som man drack vid magont i mitt barndomshem (mega berk!) förstod jag att undvikande var det enda rätta.

Nightcap?
Men âren gâr och man integreras mer och mer. Det gâr ju knappt att gâ pâ en fransk middagsbjudning utan att det bjuds pâ Tisane efter maten. Nuförtiden dricker jag denna örtblandning bâde dâ och dâ.

Inte för att jag tycker mig märka att avsaknaden av thein har nâgon positiv inverkan pâ min nattsömn direkt. (Jag härstammar frân en sort som av tradition dricker kaffe framför 22 nyheterna). Men det kan vara riktigt behagligt med en örtboost innan läggdags.
 
Funderar pâ att ta en sväng till Palais des Thés i helgen. Älskar att provlukta deras enorma utbud av te och älskar att de har ett märkningssystem för vilken tid av dygnet det aktuella teet ska drickas vid. Perfa för en "good night tea" novis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar