tisdag 24 januari 2012

Mitt i lagom

När jag ska sälja in Sverige till franska bekanta slâs jag alltid av min brist pâ "regional stolthet" (nâgot självklart för en fransman!). Mellansverige med sin rikssvenska, sitt halvplatta landskap och avsaknad av världsomvälvande kulinära specialiteter känns rätt ljummet... Man har ju förstâtt att norrlänningar tycker att det är nâgot alldeles speciellt med Norrland och att halvgalna skâningar vill ha en egen republik. Men att nâgon utbrister: "fy tusan vad skönt att befinna sig pâ uppländsk mark igen!", har det hänt?

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här. Jag har inget till övers för patriotism och annat fjams, i utomrikiska reklamsammanhang vore det dock betydligt lättare om Uppland t ex kunde ta och producera en rejält doftande ost.

Mvh,
eder mellansvenska (ideellt arbetande) ambassadör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar