torsdag 7 juli 2011

Paris - din surmulna skönhet!

Vi sticker till Berlin över helgen. Sista jag var där ville jag flytta dit. Alla var sâ trevliga! Fast det var kanske för att jag bodde i Paris? Och Paris, je t'adore, men... vänligheten, den är ju inte sâ lättillgänglig precis. Särskilt inte om man kommer som turist. Man mâste ha skrapat pâ ytan och gjort sig hemmastadd. Blivit kompis med kyparen pâ "sitt" café innan han börjar överösa en med kindpussar och anekdoter om allt och inget.

Att ha ett gulligt barn hjälper, helt klart. Till och med den ilskna madamen pâ bageriet som tidigare demonstrativt snörpte pâ munnen när hon spottade ur sig ett torrt "bonjour" mjuknade. När barnet gjort entrée fick vi plötsligt bâde gratis chouquetter och vänliga tillrop. 

När jag tänker efter sâ sorterar jag nästan alla vâra storstadssemester under vinjetten "alla var sâ trevliga där". Paris alltsâ, buttra stad, tur för dig att du är sâ gudabenâdat vacker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar